söndag 16 oktober 2011

Blogg som verktyg för lärande


Under flera år har jag använt bloggen som verktyg i skolan. Den första gruppen som fick starta bloggar med mig, var en nia där jag hade språkval eng/svenska. Det var ingen lätt grupp. Kunskaper spretade och intresset för skolan var inte riktigt vad eleverna hade fokus på. Vi hade lyckats få pengar att köpa 12 laptoppar, för att stimulera eleverna till ett mer kreativt lärande. Eleverna blev riktigt motiverade när de fick sina datorer.Det blev inte bara spel som många fruktat. De fick uppgifter varje vecka och efter varje pass fick de en stund för att även i sin blogg reflektera över sitt lärande.  
Vid ett annat tillfälle hade jag en elev i hem och konsumentkunskap som vägrade gå till skolan. Det var en  mycket duktig elev som inte mådde bra i skolmiljön. Flickan gick i nian och behövde naturligtvis sina slutbetyg. Hon och jag diskuterade och bestämde tillsammans vad och hur hon skulle göra för att nå sina mål.  Vi använde bloggen som  arbetsredskap och som kommunikation mellan oss. Där lade jag upp frågor, uppgifter som hon besvarade. Hon fick respons på det hon gjort och hon lade även in bilder och filmer i bloggen som dokumentation. Vi hade arbetsnamnet "Not @school - @home".
Precis som  Peter Ellwe IT-pedagog i Örebro skriver i "7 sätt att använda bloggar i skolan"finns det många bra skäl att använda bloggen i undervisningen. När det gäller flickan  som jag undervisade i Hkk, fick vi i samma blogg in 3 av Peter Ellwes förslag på bloggars användningsområden i skolan; reflektionsblogg, redovisningsblogg och kursmålsblogg.
Det blev en mycket bra och kreativ lärmiljö för flickan. Man måste bara veta varför man skapar  en blogg, vilka mål man har och vem som är mottagaren?
Finns det fler användningsområden för bloggande i skolan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar